PROGRAMMA
Hosannah! für Orgel und Posaune, S.677, Franz Liszt (1811 – 1886) *
Fantasia in G Dur ‘Pièce d’Orgue’ BWV 572, Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) – Très vitement – Gravement – Lentement
Largo from Xerxes, Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)*
Sonate für Posaune und Orgel,Harald Genzmer (1909 – 2007) *
Moderato – Adagio – Vivo
PAUZE
Flötenuhr (Hob XIX – 1772), Joseph Haydn (1732 – 1809)
Allegretto – Vivace – Andantino – Andante cantabile ‘Der Dudelsack’ Menuett – Vivace ‘Der Kaffeklatsch’
Largo – From the New World (Symphony 9/2), Antonín Dvořák (1841 – 1904) *
Choral Varié, Joseph Guy Ropartz (1864 – 1955) – transcription: Steven Knieriem (2022)
Morceau symphonique, Op. 88, Alexandre Guilmant (1837 – 1911) *
* = Steven Knieriem & Jan József Buis
Steven Knieriem (2001), geboren en getogen in Goes, was al op zeer jonge leeftijd gefascineerd door het orgel. Hij begon zijn orgelstudie op negenjarige leeftijd bij Jos Vogel aan de Zeeuwse Muziekschool. Ook volgde hij hier pianolessen bij Rien Balkenende.
Sinds september 2020 studeert Steven aan het Codarts conservatorium in Rotterdam. Hier studeerde hij hoofdvak orgel bij Ben van Oosten. Daarnaast volgde hij basso continuolessen bij Bas de Vroome.
Op dit moment studeert Steven improvisatie bij Hayo Boerema en hoofdvak orgel bij Christian Schmitt en Zuzana Ferjenčíková.
Tijdens verschillende academies, lessen en masterclasses heeft Steven lessen gekregen van o.a. Michel Bouvard, Olivier Latry en Reitze Smits.
Naast zijn werk als uitvoerend musicus houdt Steven zich ook bezig met componeren en arrangeren. Hij arrangeerde werken van componisten zoals Bach, Tchaikovsky, Dvořák en Franck.
Tijdens orgelconcerten laat Steven de talrijke mogelijkheden van het orgel horen met unieke programma’s door het combineren van arrangementen en orgelrepertoire dat reikt vanaf de renaissance tot en met hedendaagse muziek.
Jan József Buis groeide op in een gezin en omgeving waarin (blaas)muziek vanzelfsprekend was. Zodra hij groot genoeg was om bij de zevende positie te kunnen ging hij bij het fanfareorkest in de buurt spelen, en heeft daarna de trombone niet meer weggelegd. Op de middelbare school verbreedde zijn muzikale interesse naar jazz, hip-hop, pop, funk, Latin en elektronische muziek. Toen hij ging studeren aan de TU Delft, speelde hij voor het eerst in een symfonieorkest en werd gelijk verliefd op het geluid en het repertoire. Al snel besloot hij om serieus met muziek bezig te gaan, en in 2020 begon hij zijn studie klassieke muziek tenor- en bastrombone op Codarts met Alexander Verbeek en Ben van Dijk. Op het conservatorium is de brede interesse voor muziek gebleven. Op het conservatorium speelt hij graag mee met het trombone-ensemble, het jazztrombone-ensemble, en verschillende kamermuziekensembles. Ook als medeoprichter van het Havenstad Collectief probeert hij op een veelzijdige manier aan zijn muzikale ambities invulling te geven.