19 november 2017 Bert Mooiman

Rond de koralen van Martin Luther 

Nun komm’, der Heiden Heiland BuxWV 211, Dietrich Buxtehude (1637 – 1707)

Jesus Christus, unser Heiland (bicinium), Johann Pachelbel (1653 –1706)

Partita Gelobet seist Du, Jesu Christ,  Georg Böhm (1661 – 1733)

Vater unser im Himmelreich,  Georg Böhm

Der, welcher wandert diese Straße, Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) uit de finale van Die Zauberflöte, melodie: Ach Gott, vom Himmel sieh darein; arr. Bert Mooiman

Sonate in A gr.t. op. 65 nr. 3 , Felix Mendelssohn Bartholdy  (1809 – 1847)

Con moto maestoso (met koraalmelodie Aus tiefer Not schrei ich zu dir in het pedaal)
Andante tranquillo

Pauze

Werken van Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):

Aus tiefer Not schrei‘ ich zu dir BWV 686 (pro organo pleno, manuale e pedale doppio)

Nun komm‘, der Heiden Heiland BWV 659 (a 2 clav. e pedale)

Vom Himmel hoch da komm’ ich her BWV 606

Nun freut euch, lieben Christen g’mein BWV 734 (a 2 clav. e pedale)

Vater unser im Himmelreich BWV 682 (a 2 clav. e pedale; canto fermo in canone)

Fantasia super: Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651 (in organo pleno; canto fermo in pedale)

Het concert staat in het teken van het feit dat Martin Luther 500 jaar geleden zijn 95 stellingen aan de kerkdeur in Wittenberg bevestigde, waarmee hij de grootste revolutie in de Europese kerkgeschiedenis ontketende. Luther heeft ook een schat aan nieuwe kerkliederen geschreven, liederen die in de loop van de eeuwen tal van componisten hebben geïnspireerd en die nog steeds worden gezongen. De rode draad van het programma wordt gevormd door koraalbewerkingen voor orgel op basis van Lutherliederen. Eerst klinken bewerkingen van diverse componisten, waaronder – heel verrassend – ook Wolfgang Amadeus Mozart, en daarna wordt royaal plaats ingeruimd voor de componist die vaak in een adem met Luther wordt genoemd: Johann Sebastian Bach. Veel van zijn koraalvoorspelen op basis van liederen van Luther behoren nog steeds tot de meest geliefde orgelmuziek. Om het gemakkelijker te maken de liederen te herkennen in de soms kunstige en complexe koraalbewerkingen, wordt steeds voorafgaand aan de bewerking het betreffende lied voorgespeeld.

De pianist, organist, kerkmusicus en   muziektheoreticus Bert Mooiman studeerde aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Hij is vaste organist van de Nieuwe Badkapel te Scheveningen. Sinds 2000 is hij als docent muziektheorie, improvisatie en piano verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. Hij was gastdocent in o.m. Amsterdam, Londen, Boekarest en Montreal. Momenteel werkt hij aan een wetenschappelijk onderzoek naar vrije improvisatie in de 19e eeuw.