15 april 2018 Ton van Eck

Ton van Eck  – Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren

Pasen

Victimae Paschali Laudes    Heinrich Scheidemann  ca. 1595 – 1663

Cappriccio super: Christ ist erstanden (Christus is opgestanden)               Anton Estendorffer  1670 – 1711
Thema en 9 Variationen

Christ lag in Todesbanden (à 2 Clav. & Ped.), BWV 718  Johann Seb. Bach, 1685 – 1750

Fantasia super: Christ lag in Todesbanden, BWV 695, Johann Seb. Bach

Offertoire pour le jour de Pâques (O Filii et Filiae), Alexandre-Pierre-François Boëly, 1785 – 1858

Pauze

Hemelvaartsdag

Nun freut euch lieben Christen g’mein, Johann Seb. Bach

Himne pour la fête de l’Ascension, Jean-Jacques Beauvarlet  Charpentier,
Uit: Opus Perigisti                                                                                        1734 – 1794
3. Récit de Flûte
4. Grand Chœur (Pastorale)

Salutis Humanae Sator, Albert de Klerk,  1917 – 1998

Pinksteren

Fantasia super: Komm, Heiliger Geist Herre Gott,  BWV 651, Johann Seb. Bach

Choralvorspiel: Komm Gott Schöpfer, Heiliger Geist (Veni Creator), Johann Pachelbel, 1653 – 1706

Choral varié sur le thème du Veni Creator, op. 4 nr. 3, Maurice Duruflé, 1902 – 1986
thema met 4 variaties

 

Ton van Eck studeerde bij Bernard Bartelink aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij wie hij het diploma Uitvoerend Musicus met aantekening voor improvisatie behaalde en bij Marie-Claire Alain te Parijs. Sinds 1 december 1999 is hij titulair-organist van de Kathedrale Basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem. Voor zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur ontving hij verschillende malen een onderscheiding van de Société Academique des Arts, Sciences et Lettres.

Sedert 1967 concerteert hij regelmatig en verzorgt hij radio-opnamen in Nederland en vrijwel alle Europese landen en Zuid-Amerika. Ook wordt hij internationaal regelmatig uitgenodigd als jurylid bij concoursen en examens, voor het geven van cursussen en lezingen en als gastdocent aan conservatoria en universiteiten.

Vanaf 1979 is hij werkzaam als adviseur bij de Katholieke Klokken- en Orgelraad, waar hij inmiddels de bouw en restauratie van vele (historische) orgels heeft begeleid.

Hij verzorgde talrijke publicaties waaronder vele orgelmonografieën van de instrumenten waarbij hij als restauratieadviseur was betrokken, en artikelen in internationale vaktijdschriften over orgelbouw, orgelhistorie, uitvoeringspraktijk en componisten.