PROGRAMMA
Sonata in Re maggiore voor fluit en basso continuo – Leonardo Vinci
(ca. 1690-1730)
Adagio | Allegro | Largo | Presto | Pastorella
Sonate e-Moll voor fluit en basso continuo – Wilhelm Friedemann Bach
(1710-1784)
Allegro ma non tanto | Siciliano | Vivace
4 Caprices uit opus 107 – Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) fluit solo
Sciolto, elegante e rapido | Adagio appassionato (quasi recitativo) |
Ardito capriccioso ed assai mosso | Moto perpetuo
Sonate G-Dur – Joseph Haydn (1732-1809)
Allegro moderato | Adagio | Finale, presto
Pauze
Chaconne in sol-minore, Tomasso Antonio Vitali (1663-1745)
Nocturne ‘La Serenata’ – Johannes Meinardus Coenen (1824-1899)
Choral III – César Franck (1822-1890) orgel
Odelette – Camille Saint Saëns (1835-1921)
Laurentiuskerk, Leidseweg. Aanvang 20:00 uur. Toegang gratis met collecte bij uitgang.
Bert Mooiman, pianist, organist, kerkmusicus en muziektheoreticus studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Vanaf 1989 is hij vaste organist van de Nieuwe Badkapel in Den Haag waar hij nauw betrokken was bij de restauratie van het Van Dam-orgel uit 1926. Als pianist treedt Bert Mooiman zowel solistisch als in kamermuziekverband op. Van 1993 tot 2000 werkte hij als pianosolist voor Het Nationale Ballet. Sinds 2000 is hij als docent hoofdvak muziektheorie, piano en improvisatie en als onderzoeksbegeleider verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. In 2021 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden met het proefschrift ‘An Improvisatory Approach to Nineteenth-Century Music’. Daarnaast is hij redacteur van het tijdschrift Piano Bulletin van de European Piano Teachers Association. Hij is betrokken bij diverse internationale projecten rond het improvisatieonderwijs, en was gastdocent in o.m. Amsterdam, Londen, Boekarest, Montreal en Graz. Als organist is Bert Mooiman regelmatig te horen bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Thies Roorda studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij was tot 2013 fluitist van het Radio Filharmonisch Orkest. Daarvoor speelde hij respectievelijk in het Omroeporkest en het Radio Symfonieorkest. Hij is hoofdvakdocent fluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Als pedagoog staat hij bekend om de wijze waarop hij de toonvorming in al zijn expressieve aspecten onderwijst, in het bijzonder ook de beheersing van alle parameters van het vibrato. Deze succesvolle methode vond zijn weerslag in zijn populaire cursussen getiteld de ‘Blow How’ van de fluit. Nederlandse componisten zoals o.m. Maarten Bon, Joep Straesser en Konrad Boehmer schreven werk voor hem, maar ook buitenlandse componisten als Isang Yun en Jean Françaix. Het Divertimento voor fluit en piano van de laatstgenoemde werd door hem opgenomen, met daarbij de componist zelf als begeleider aan de piano.